Over Klapwiek Producties

Toen mijn vriend Koos van der Sloot in 1982 de stekker uit ons tijdschrift DE VOGELAAR trok, stopte mijn schrijfdrang niet. Integendeel, zonder sjabloon zijn de mogelijkheden onbeperkt. Tijdens de ijdele uren in mijn bouwkeet – als gevolg van langdurige vorstperiode – sloeg ik aan het dichten.  Het meeste gooide ik meteen weg, een deel viel na herziening af, maar wat er overbleef was genoeg voor een dichtbundel.

Van Piter Boersma (redactie Hjir) leende ik een typemachine met proportioneel schrift, ik zocht een drukker en een boekbinder en vroeg een ISBN nummer aan voor de bundel, die ik KADER (©1982) noemde. Op het formulier, dat ik van de Koninklijke Bibliotheek ontving, moest ik de naam van een uitgeverij invullen, dus noteerde ik KLAPWIEK PRODUCTIES, een naam die ik ter plekke bedacht.

Ik liet 500 exemplaren drukken – dat was nauwelijks duurder dan 100 – en verkocht daar ongeveer de helft van, waarmee ik uit de kosten was. Bij nader inzien vond ik de helft van de gedichten eigenlijk toch niet goed genoeg. Ook de verhalen en romans die volgden vond ik nog niet goed genoeg. Ik werkte niet alleen aan een oeuvre, maar vooral aan mijn vaardigheden. Het eindresultaat was steeds een kleine oplage van bijeen gelijmde boeken, die ik uitdeelde. Het stempel op al die arbeid was steevast Klapwiek Producties, om mezelf te blijven inprenten dat het ernst was. 

Toen ik vond dat ik goed genoeg was, heb ik een halfslachtige poging gewaagd om voor mijn romans DE SCHOPPENBOER (©1998) en VOOR MATHILDE (©2004) een uitgever te vinden, maar ik heb daar nooit mee doorgezet. Ik was overtuigd van de kwaliteit, maar ik kende ook de verhalen over de enorme hoeveelheid manuscripten die binnenkwamen op de burelen van uitgevers, tegenover het kleine aantal jaarlijkse debutanten. Mijn vriendin Saakje Huisman-Venema zei dat DE SCHOPPENBOER in het Fries zeker zou worden uitgegeven. Maar ik spreek Fries en ik schrijf Nederlands.

Mijn probleem was – als dat al een probleem is – dat mijn focus bij het schrijven ligt. Iets maken, dat voorheen nog niet bestond. Iets maken dat beter is dan ikzelf. Ik was bovendien bang dat een opeenstapeling van afwijzingen tot demoralisatie zou leiden. En dat zou nog zo zijn als de technische mogelijkheden mij niet hadden ingehaald. Tegenwoordig heb ik met BLURB een echt boek in handen met een mooie kaft en nog steeds Klapwiek Producties als stempel. Het is geen uitgeverij, maar mijn productiebedrijf. Schrijven is vooral werk. Ideeën zijn overal.

23 december 2016, Joure

Herman Nijholt

 

Lijst Klapwiek Producties

 

Jaartal

Titel

Inhoud

Uitgave

1982

Kader

Gedichten

-

1983

Yanks & Lunies

Reisverslag

-

1986

Getuige Becker

Roman

-

1992

Open graf

Roman

-

1998

De Schoppenboer

Roman (70.000 woorden)

Blurb

2004

Voor Mathilde

Roman (260.000 woorden)

Blurb

2006

Lucky guy

82 Brieven

-

2011

Kroniek van een onzichtbare man

Memoires privé

-

1980-1988

Verzamelde gedichten

47 Gedichten

Blurb

2013

This is my song

23 Korte verhalen

Blurb

2013

De juiste dosis

75 Korte verhalen

Blurb

2013

Het proces

Memoires werk

-

1985/2014

Goede vriend / Het allerbeste / Het allerbeste en meer

293 Brieven

-

2015

Terug naar het ei

138 Korte verhalen

-

2013/15

This is my song +

23+3 Korte verhalen

Blurb

2016

Tekst op muziek

41 Korte verhalen

Blurb

  2017   NabijHulshorst   Een benadering van een gedicht   Blurb
  2018   Schermen 2017/2018   49 verhalen   -
  2018   De kunst van het eeuwige nu   Een Whatsapp correspondentie (met Klaas Hofman)   -
  2018   Sido bij de Paraguayos   14 Korte verhalen    Blurb

 

De vroege publicaties geef ik niet opnieuw uit, omdat ze niet goed genoeg zijn.

Andere publicaties geef ik niet uit omdat de privacy van dierbaren in het geding is.